Gepubliceerd op 24-11-2016 om 08:30

Een arts die een bestuurder medisch moet beoordelen voor het verkrijgen van een rijbewijs, zou meer maatwerk moeten leveren. “In plaats van eenmalig een vinkje te zetten op een formulier, zou de arts in sommige gevallen een periodieke keuring moeten voorstellen”, oppert Kamerlid Martijn van Helvert van het CDA. Hij vraagt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu hierover met experts in gesprek te gaan.

“We kunnen meer van artsen verwachten dan alleen het zetten van een vinkje op een formulier”, zegt Van Helvert. “Bij sommige bestuurders kan een periodieke check nodig zijn, zodat ze om de zoveel jaar terugkomen bij de arts. Dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn, soms is een eenmalig bezoek aan de arts voldoende. Een arts is de expert, die kan inschatten of zo’n periodieke keuring nodig is.”

Het Kamerlid zal hierover vragen stellen aan de minister tijdens het algemeen overleg over wegverkeer en verkeersveiligheid op 15 december. “Ik wil graag dat de minister over dit onderwerp met het werkveld in gesprek gaat.”

Eigen Verklaring

Voor het verkrijgen van het rijbewijs is een Verklaring van Geschiktheid nodig. Die kunnen aspirant-bestuurders krijgen door het invullen van een Eigen Verklaring, waarin tien vragen gesteld worden over de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Wie één of meer vragen met ‘ja’ heeft beantwoord, moet met het formulier naar een arts. Die arts maakt een aantekening op de verklaring. Wie na het verkrijgen van zijn rijbewijs alsnog een medische aandoening krijgt, kan op vrijwillige basis opnieuw een Eigen Verklaring invullen en die voorleggen aan het CBR.

Van Helvert stelde de minister vragen rondom de Eigen Verklaring naar aanleiding van een ernstig ongeval in Breda, waarbij een 18-jarige, zwakbegaafde man een 3-jarige peuter doodreed. Van Helvert wilde weten of het CBR wel voldoende mogelijkheden heeft om in te schatten of iemand mentaal geschikt is om een rijbewijs te krijgen. Ook vroeg hij zich af of onderzocht is of bestuurders vanwege eigenbelang eerlijk en verantwoord omgaan met de Eigen Verklaring.

‘Opmerkelijk’

“Voor mij staat centraal dat rijbewijsbezitters een eigen verantwoordelijkheid hebben om te blijven voldoen aan de vereiste vaardigheden en medische geschiktheid die nodig zijn voor een veilige deelname aan het verkeer”, schrijft Schultz van Haegen in de brief. Volgens de minister voldoet het huidige systeem rond de Eigen Verklaring. Ze verwijst naar een onderzoek uit 2012 naar het systeem van de medische beoordeling van de rijvaardigheid en rijgeschiktheid. Een periodieke medische keuring voor alle rijbewijsbezitters vindt ze niet proportioneel. Bovendien zou dit leiden tot hoge administratieve lasten en medische kosten.

Uit het onderzoek dat de minister aankaart, bleek echter ook dat de effectiviteit van het vrijwillig invullen van de Eigen Verklaring niet duidelijk is vast te stellen. Martijn van Helvert: “Ik vind het opmerkelijk om dan te zeggen dat een periodieke medische keuring voor alle rijbewijsbezitters niet proportioneel is en zou leiden tot hoge administratieve lasten en medische kosten.” Van Helvert is het overigens eens dat de bestuurder ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. “Maar daar kunnen we het niet bij laten. We hebben het hier wel over verkeersveiligheid. Voor ons staat dat voorop”, zegt Van Helvert.

Algemeen overleg

Tijdens het algemeen overleg wegverkeer en verkeersveiligheid op 15 december wil Van Helvert de minister ook om een update vragen over de praktijkbegeleiding en bijscholing van rijinstructeurs. Vorig jaar dienden SP en CDA een motie in om de WRM-praktijkbegeleiding te herzien en de sanctie af te schaffen, maar die motie kreeg geen steun van de meerderheid van de Tweede Kamer.

Daarnaast wordt tijdens het algemeen overleg de fraude bij WRM-passen besproken. De Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM) wordt hoogstwaarschijnlijk pas na de Tweede Kamer-verkiezingen in maart aan bod.

Bron: Verkeerspro.nl