Automobilisten zijn zich te weinig bewust van de invloed die medicijnen kunnen hebben op hun rijgedrag. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Personen voor wie het eigenlijk niet verantwoord is om de weg op te gaan omdat ze bijvoorbeeld antidepressiva, middelen tegen epilepsie of zelfs bepaalde hooikoortstabletten stikken, nemen als gevolg daarvan dus gewoon deel aan het verkeer. Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) start dit voorjaar met een campagne om medicijngebruikers te wijzen op de gevaren voor henzelf en voor anderen.

Rijbewijsbezitters zijn zich er vaak niet van bewust, maar veel medicijnen kunnen invloed op de rijvaardigheid hebben. Zo kan het effect dat hooikoortsmedicijn Tavegyl op de rijvaardigheid heeft bijvoorbeeld vergeleken worden met de consumptie van 4 tot 8 glazen alcohol. Volgens de onderzoekster van de universiteit moeten de gevaren veel beter aan patiënten worden uitgelegd. Er bestaan immers directe verbanden tussen medicatie en verkeersongevallen, zo is eerder al uit onderzoek gebleken.

Effect

Apotheken delen medicijnen in drie verschillende categorieën in. Al die medicijnen worden volgens de wet voorzien van een gele sticker die waarschuwt voor de effecten op de rijvaardigheid. Maar het advies om geen auto te rijden in combinatie met de medicatie, kan door rijbewijsbezitters gemakkelijk in de wind worden geslagen of niet worden opgemerkt.

Wat de situatie daarnaast bemoeilijkt is dat veel middelen, zoals hooikoortsmedicijnen en pillen tegen wagenziekte, ook bij drogisten verkrijgbaar zijn. Daar mogen wegens Europese wetgeving geen aanvullende stickers op de producten worden geplakt, terwijl de middelen toch van invloed op het rijgedrag kunnen zijn.

Medicijnen

Maar het zijn voornamelijk de effecten van slaap- en kalmeringsmiddelen, antidepressiva, medicijnen tegen epilepsie en sommige middelen tegen hoge bloeddruk die tot gevaren leiden, zo stelt het IVM. ”Die middelen kunnen suffig maken, ervoor zorgen dat de automobilist wazig of minder goed gaat zien of een spierverslappende werking hebben”, zo laat woordvoerder Ruud Coolen van Brakel in een uitzending van Radar weten. “Wij zien dat ook artsen en apothekers die gevaren nog wel eens onderschatten.”

“Buiten het feit dat je slechter aan het verkeer deelneemt en ongelukken kunt krijgen, kan het ook zo zijn dat je aansprakelijk wordt gesteld als je een ongeluk hebt veroorzaakt. Dat is hetzelfde als wanneer je alcohol hebt gedronken.”

Drogist

Volgens de Wegenverkeerswet mag je geen voertuigen besturen als je onder invloed bent van een medicijn dat je rijvaardigheid vermindert. Apothekers en artsen moeten patiënten inlichten over mogelijke bijwerkingen en alternatieven. Het niet geven van die informatie betekent dat artsen en apothekers in gebreke blijven. Maar wanneer de patiënt de informatie ontvangen heeft, is hij zelf verantwoordelijk voor de beslissing om een voertuig te besturen.

Volgens het IVM is de wet vrij strikt, maar de uitvoering ervan ingewikkeld. Dat betekent dat er in de manier van handhaven nogal wat verschillen te zien zijn. Oorzaak daarvan is volgens het instituut dat er nog geen test bestaat waarmee, net als bij alcohol, langs de wegen gecontroleerd kan worden op het gebruik van geneesmiddelen.

Campagne

De nieuwe campagne van de IVM heeft als doel gebruikers van geneesmiddelen, maar ook artsen en apothekers opnieuw bewust maken van het feit dat middelen invloed kunnen hebben op rijvaardigheid. Op de campagnewebsite van het IVM kan worden opgezocht welke medicijnen gevaren voor de rijvaardigheid opleveren.

Bron: Verkeerspro.nl