CBR

Er worden geen extra maatregelen genomen om jongeren met een medische indicatie sneller te helpen bij het CBR. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in antwoord op Kamervragen. De geldigheidsduur van het theoriecertificaat wordt niet aangepast om hen tegemoet te komen. Naar financiële compensatie wordt nog gekeken.  

Voor het halen van het rijbewijs is een gezondheidsverklaring nodig. Wie daarop invult bijvoorbeeld ADHD of een autismespectrumstoornis te hebben, komt te staan voor een lange wachttijd van de verwerking van hun dossier. Mede hiervoor staat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen onder verscherpt toezicht van de politiek.
In een uitzending van het online programma Boos van 19 september bezet een groep van 23 jongeren de ingang van het CBR. Zij hebben alle 23 extra kosten moeten maken vanwege de opgelopen wachttijden van het rijvaardigheidsbureau. De jongeren hebben een medische indicatie zoals ADHD, autisme of Asperger. Door die indicatie moeten zij zich laten keuren en een rijtest doen, daar hangen kosten aan. De verwerking van hun dossier bij het CBR duurt veel langer dan zou moeten; de jongeren blijven in de tussentijd rijlessen volgen, met de daarbij behorende kosten. Het kan zelfs voorkomen dat het theoriecertificaat verloopt en een rijbewijsleerling opnieuw dit examen moet afleggen – ook dat kost geld.
De jongeren zijn #boos en gaan verhaal halen bij het CBR. Woordvoerster Patricia Arkesteijn legt in de uitzending uit dat het bureau er alles aan doet om de boel zo snel mogelijk op de rit te krijgen en wijst op de mogelijkheid online een formulier in te vullen om extra kosten op te voeren. En wiens theoriecertificaat dreigt te verlopen, wordt met voorrang geholpen.
Het CBR deed kort nadat de uitzending online kwam de oproep om zo vroeg mogelijk in de rijopleiding de gezondheidsverklaring in te vullen, zodat je niet voor teleurstellingen en extra kosten komt te staan.

Compensatie

De uitzending was voor Kamerleden Rutger Schonis (D66) en Wytske De Pater-Postma (CDA) reden om vragen te stellen aan minister Cora van Nieuwenhuizen. Kan er voor jongeren die in deze situatie zitten niets worden gedaan?
Van Nieuwenhuizen geeft geen uitsluitsel in haar antwoord op de vraag naar de mogelijkheden voor financiële compensatie. ‘Daar wordt naar gekeken na de begrotingsbehandeling’, schrijft ze. Die behandeling staat eind november op de agenda.
Aanpassen van de geldigheidsduur van het theoriecertificaat is niet wenselijk, laat de bewindsvrouw weten. Het certificaat is nu anderhalf jaar geldig. ‘De achterliggende reden is dat men kan beginnen met rijles op 16,5 jaar en op dat moment ook een theorie-examen kan aanvragen. Vanaf 17 jaar is een praktijkexamen mogelijk in het kader van 2ToDrive. De geldigheidsduur is gebaseerd op een periode die acceptabel is om voldoende kennis te bezitten om een rijopleiding te volgen en een praktijkexamen af te leggen. Beide examens zouden idealiter kort na elkaar moeten plaatsvinden. Voor C en D rijbewijzen is het theoriecertificaat twee jaar geldig vanwege een mogelijke langere opleidingstijd. Een verlenging van de geldigheidsduur is gelet op de kennis van de verkeersregels in relatie tot beginnende bestuurder niet wenselijk.’

Prioriteiten

Niet alleen jongeren met een medische indicatie hebben te maken met opgelopen wachttijden voor de verwerking van hun dossier, ook 75-plussers die zich vanwege hun leeftijd verplicht moeten laten keuren zijn in afwachting van goedkeuring. Voor deze groep treedt uiterlijk 1 december een administratieve verlenging in werking. Daarmee behouden de senioren hun rijbewijs. De maatregel geeft het CBR de ruimte om prioriteit te verlenen aan andere groepen. Van Nieuwenhuizen schrijft dat de helft van de jongeren voor maart volgend jaar is geholpen.
Bovendien wordt de lijst met aandoeningen waarbij een keuring en rijtest wordt gevraagd zorgvuldig doorgenomen om te kijken of er niet een en ander kan worden geschrapt. Daardoor komen in de toekomst minder mensen in het medische traject terecht.

Bron: rijschoolpro.nl