Jongeren laten gemiddeld vaker risicovol gedrag zien achter het stuur. Dat ligt niet aan de rijopleiding, maar heeft alles te maken met de mentaliteit en de opvoeding. Dat zeggen rijinstructeurs in reactie op de stelling van vorige week: ‘Een gereguleerde rijopleiding verbetert de verkeersveiligheid’. 69 procent van de reageerders is het daar niet mee eens.

“Ik betwijfel of een alleen een gereguleerde opleiding iets veranderd aan de verkeersveiligheid. Het begint natuurlijk bij de opvoeding van het individu. Thuis, op school en in de lesauto. Mentaliteit is het toverwoord.” Dat schrijft Lute Beute van Autorijschool L. Beute uit Wezep. “Er ligt voor mij een taak om leerlingen op de risico’s en gevolgen te wijzen, maar of het helpt…?” De rijschoolhouder meent dat handhaving en zwaardere boetes of een verhoging van de wegenbelasting of de premie voor de autoverzekering ook helpen bij het aanpakken van risicovol gedrag. Net als verkeerseducatie op meerdere momenten, zoals op de basisschool, het voortgezet onderwijs en verplichte herhalingen of opfriscursussen.

Maatregelen

De beginnende bestuurder vormt een risicogroep. In de Monitor Verkeersveiligheid 2019 is te lezen dat het aantal ongevallen in de categorie 18- t/m 24-jarigen relatief hoog is. Uit onderzoek van TeamAlert blijkt waaruit dat één op de vijf mannen tussen de 18 en 24 wel eens beschonken achter het stuur stapt. Meestal laten de krantenkoppen na het weekend een vergelijkbaar beeld zien: met name de jonge bestuurders maken het bont met alcohol, drugs en te hard rijden. Ook zijn zij vaker betrokken bij ongevallen.

Om de verkeersveiligheid voor deze groep te verbeteren zijn al de nodige beleidsmaatregels vanuit de overheid genomen, denk aan 2toDrive en het puntenrijbewijs. De overheid wil echter méér maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal ongevallen terug te brengen. Vandaar dat er nu wordt gesproken over het aanpassen en reguleren van de rijopleiding én maatregelen die zich richten op de harde kern van overtreders die al een rijbewijs hebben. In de rijopleiding zou onder meer aandacht moeten komen voor gevaarpredictie en risicogedrag. Hoe de aangepaste rijopleiding eruit moet zien, daar is geen duidelijkheid over. Ook óf de opleiding moet veranderen is niet zeker.

Verplichte opfriscursus

Over de maatregelen voor de ‘harde kern van overtreders met een rijbewijs’ heeft de rijschoolbranche heel wat ideeën. Er worden meerdere mogelijkheden aangedragen om (beginnende) bestuurders die het bont maken aan te pakken. Elke vijf of tien jaar verplichte opfriscursus, meer handhaving en zwaardere boetes, de leeftijd voor het behalen van het rijbewijs omhoog, een proefperiode van een jaar instellen en daarna opnieuw examen laten doen voor een definitief rijbewijs, een uitbreiding van de rijtijd op het examen zodat meer onderdelen getest kunnen worden….

De reacties op de stelling op social media komen veelal hierop neer: aan de rijopleiding ligt het niet. “Wij hebben niet in de hand wat men na het behalen van het rijbewijs uitspookt.” Dat schrijft ook Frank Groen van Rijschool Groen in een e-mail. Samenvattend: “in Nederland is het goed geregeld met rijscholen en het examen. Ik geloof in het systeem. Veilig gedrag wordt niet alleen in de lesauto aangeleerd.”

Bron: Rijschoolpro.nl