Lukt het je maar niet om je rijbewijs te halen door faalangst? Zak je telkens voor je examen en gaat het wel goed tijdens de les? Het is vervelend maar niet getreurd, want met mijn specialismen kan ik je helpen aan dat gewilde rose papiertje.

Zo’n rijexamen is natuurlijk spannend, dus dan kan je stress om te presteren heel hoog worden. In onze prestatiegerichte maatschappij groeit het aantal mensen met faalangst dan ook gestaag. Wij verlangen/verwachten namelijk steeds meer van onszelf en de ander. Veel mensen zijn bang dat ze niet aan dit patroon kunnen voldoen.

angela-bloemsaat-fotografie-jan-hamelink-94Verschil positieve en negatieve faalangst

Nu is een beetje faalangst niet erg, want je hebt positieve faalangst en negatieve faalangst.

Positieve faalangst is juist goed, want dat is een spanning die je helpt om je beter te concentreren. Hierdoor functioneer je dus goed onder normale omstandigheden. Je bent heel alert. De nervositeit of stress geeft een extra prikkel, waardoor je beter presteert.

Daarentegen is negatieve faalangst juist heel vervelend. Want deze geeft overmatige, extreme prikkels. Dat gebeurt speciaal in situaties waarin iemand jouw prestatie beoordeelt.

Rijexamen: zwaard van Damocles

Het rij-examen is hiervan een schoolvoorbeeld. Je voelt het praktijkexamen als het zwaard van Damocles boven je hoofd hangen. Je bent bang om deze prestatie niet tot een goed einde te brengen. De lichamelijke en geestelijke toestand gaan dan een hoofdrol spelen. Je gaat transpireren, beven, krijgt hartkloppingen, gaat je zorgen maken en krijgt negatieve gedachten.

Dan is er sprake van een overmatige bezorgdheid of angst. Jouw stress staat niet in verhouding tot de werkelijke kans op falen. Je snijdt jezelf hiermee in de vingers, want het gevolg is dat je niet meer in staat bent om te presteren.

angela-bloemsaat-fotografie-jan-hamelink-6

Wat doe je tegen faalangst bij het rijden?

Negatieve faalangst is allemaal niet nodig, want je bereikt het meeste als je het examen niet groter maakt dan dat het is. Je moet jezelf ook niet constant beoordelen. Laat het los! Laat zien dat je veilig kan rijden. Ga je niet fixeren op de fouten die je maakt. Omdat je gedachten dan alleen nog maar bij je gemaakte fouten zijn, let je niet meer op het verkeer. Daardoor krijg je het gevoel dat je niet neer kan presteren. Je maakt een optelsom van fouten, terwijl je moet concentreren op je verkeerstaak. Niemand rijdt trouwens foutloos, ook ik niet. Streef er dus niet naar om foutloos te rijden. Je mag dus ook op je examen foutjes maken, mits je ze zelf oplost en het niet te vaak voorkomt.

Ben je bang voor een blackout tijdens het examen, dan help ik je je zelfvertrouwen op te bouwen. Laten we dan samen ons focussen op waar jij toe in staat bent, want je bereikt gewoon het meest als je het examen niet groter maakt dan dat het is. Het is een verlengstuk van je rijlessen. Er zit alleen even iemand anders naast je, die hetzelfde van jou verwacht als ik!

Theorie met wil en doorzettingsvermogen

Als je iets heel graag wilt, dan is dat je sleutel tot succes. Wil jij je rijbewijs halen dan zal (eventueel met individuele begeleiding) ook de theorie gehaald moeten worden Bij Het Verkeers Theorie Centrum heb ik al vele jaren een fijn contactpersoon, Wim in’t Veld, die graag bij je thuis komt om je te helpen de theorie te leren. Hij geeft je op jouw niveau en tempo les.  Je kan ook een keer per maand klassikaal theorieles krijgen van Wim in Dordrecht. Jij gaat toch zeker ook met wat hulp straks vol zelfvertrouwen je theoriecertificaat halen?

Wim heeft al veel van mijn leerlingen met verschillende beperkingen met succes geholpen. Bedankt Wim!